Az autizmussal élő személyek és családjaik helyzete Magyarországon

2020.10.09.
Az autizmussal élő személyek és családjaik helyzete Magyarországon
Magyarországon először vizsgálta szisztematikus kutatás keretében az autizmussal élő gyermekek és felnőttek szüleinek életminőségét, pszichológiai jóllétét és az ezzel összefüggő tényezőket az MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport. A kutatócsoport tagjai létrehoztak egy az autizmussal élő kisiskolások befogadását elősegítő, az osztálytársak tudását formáló programot is, amelynek hatásait ugyancsak részletesen megvizsgálták.

Az MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport (MASZK) 2016. szeptember 1-jével kezdte meg működését, az MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Programja keretében elnyert kutatási támogatás segítségével, tagjai nagyrészt az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar oktató-kutató munkatársai.

A megvalósult kutatás eredményeit összegző kiadványukkal céljuk, hogy aktuális és hiteles információval lássák el mindazokat, akik részesei az autizmussal élő emberek és családjaik mindennapjainak, és sokat tehetnek életminőségük, helyzetük javításáért. A kutatás során igen sok adatot gyűjtöttek, így számos további eredmény áll a kutatócsoport rendelkezésére, amelyeket a későbbi tudományos közleményekben szintén részletesen ismertetnek majd. A száraz adatok közlése mellett egyes területeken igyekeztek következtetéseket levonni, szakmai javaslatokat tenni és törekedtek arra is, hogy minél közvetlenebbül hallathassák hangjukat maguk az autizmussal élő emberek és családtagjaik. Gondolataikat interjúinkból nyert idézetekből ismerheti meg az olvasó. 

A kutatók remélik, hogy a kutatás eredményei hatékonyan szolgálják a döntéshozók, intézmények, szakemberek, valamint az országos és helyi érdekvédelem munkáját, és hozzájárulnak a minőségi szolgáltatások fejlődéséhez.

Hazai összkép az autizmussal élő személyek és családjaik helyzetéről, életminőségéről című kiadvány ide kattintva olvasható.

CsIIP (Csillagbusz Inklúziós Intervenciós Program) alsó tagozatos gyerekeknek szól. Célja, hogy a többségi iskolába járó kisiskolások segítséget kapjanak integráltan tanuló, autizmussal élő osztálytársaik jobb megértéséhez és (nem csak az autizmus kapcsán hasznos) viselkedéses stratégiák elsajátításához. Az ország több vezető autizmus szakembere mellett gyakorló tanítók, szülők, gyógypedagógusok és egyetemi hallgatók is részt vettek a fejlesztési folyamatban.

A programot bemutató összeállítás ide kattintva olvasható.

Forrás: MTA