Autizmussal élő hallgatók támogatása az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karon

Németh Vivien | 2023.04.14.
Autizmussal élő hallgatók támogatása az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karon

Nemzetközi és hazai tapasztalat, hogy egyre több autizmussal élő hallgató tanul a felsőoktatásban. Ugyanakkor a tudományos eredmények és a gyakorlati tapasztalat is azt mutatja, hogy a diplomaszerzéshez vezető út sikerességéhez rendkívül fontos az autizmus-specifikus támogatás.

Magyarországon a 2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról a fogyatékossággal élő hallgatók körébe sorolja az autizmus diagnózissal rendelkezőket. A törvény deklarálja az autizmussal élő hallgatók számára az esélyegyenlőség és az egyenlő esélyű hozzáférés biztosításának kereteit, a felvételi eljárástól kezdődően a tanulmányok alatt folyamatosan (így például elérhetővé teszi az egyéni igényekhez igazodó vizsgáztatási lehetőségek szervezését).

Az ELTE-n az autizmussal élő hallgatók támogatását a Speciális Hallgatói Ügyeket Támogató Iroda (SHÜTI) látja el. A hivatalos honlapjukon keresztül elérhető, autizmus témájú menüpontban (linkelni: https://www.elte.hu/eselyegyenloseg/autizmus) összefoglalják az autizmus-specifikus szolgáltatásaikat, az aktuális információkról a facebook oldalukon (linkelni: https://www.facebook.com/elteshuti/) is hír adnak. Számos autizmus-specifikus szolgáltatást biztosítanak: már a felvételi folyamat támogatásától a tanulmányok alatti időszakon átívelően, fókuszálva az egyetem utáni életre való felkészülésre is. A támogatások sokrétűek, amelynek részei lehetnek a különböző csoportos foglalkozások, a kortárs segítők, valamint a SHÜTI munkatársainak egyéni támogatása is. További információk elérhetőek a bekezdésben szereplő linkeken keresztül.

A SHÜTI mellett az ELTE minden karán, így a BGGYK-n is elérhető a Speciális Szükségletű Hallgatók Segítő Testülete (SHST). Az SHST-ben fogyatékosságügyi koordinátorok, valamint a Hallgatói Önkormányzat révén esélyegyenlőségi referens is támogatja a speciális szükségletű hallgatókat. A feladatuk, hogy az egyetemi tanulmányaikhoz szorosan kötődő kérdésekben segítsenek a hallgatóknak (például: vizsgáztatással kapcsolatos támogatások, felmentések igazolása).

Az autizmussal élő hallgatók támogatása szempontjából az ELTE BGGYK-n több szempontból is egyedi helyzetben vagyunk. Karunkon működik az országban egyedülállóként az autizmus spektrum pedagógiája szakirány. A képzés tartalmaiban, több kurzus keretein belül megjelennek az autizmussal élő hallgatók evidencia-alapú támogatásának specifikus kérdései (leghangsúlyosabban a „Célzott támogatás felnőttkorban, autizmus spektrum zavarokban” kurzuson). Büszkék vagyunk rá, hogy a SHÜTI-ben már több autizmus spektrum pedagógiája szakirányos gyógypedagógus kollégánk dolgozik együtt az autizmussal élő hallgatókkal. További kapcsolódási pont, hogy SHÜTI-ben – kapacitástól függően – az autizmus spektrum pedagógiája szakirányos hallgatóink részt vehetnek szakpedagógiai gyakorlatokon is, ezáltal megismerkedhetnek az autizmussal élő hallgatók támogatásával a gyakorlati munkában is.

Hogyan vehetnek igénybe támogatásokat az ELTE BGGYK tanuló autizmussal élő hallgatók?

  • Fontos, hogy a SHÜTI és az SHST munkatársai csak a hallgató jelentkezése után tudnak támogatást nyújtani. Ez azért van, mert nincs információjuk arról, hogy mely hallgatónak van autizmus diagnózisa. A támogatások igénybevételéhez az első lépés tehát a hallgató jelentkezése.
  • Az SHST az ELTE BGGYK-n működik. A jelentkezés a fogyatékosságügyi koordinátoroknak küldött e-mailben történik.

Részletes információk és elérhetőségek: https://barczi.elte.hu/content/specialis-szuksegletu-hallgatok-tanulmanyainak-tamogatasa.t.912?m=39

  • A SHÜTI az egész ELTE-n működik.

Részletes információk és elérhetőségek a jelentkezéshez: https://www.elte.hu/eselyegyenloseg/regisztracio

  • Az ELTE BGGYK oktatói elkötelezettek a speciális szükségletű, így például az autizmussal élő hallgatók támogatásában is. Mivel az egyéni szükségletek rendkívül sokszínűek lehetnek, így az adott kurzushoz kapcsolódóan javasoljuk az oktatókkal való közvetlen konzultációt is.

Felhasznált források:

2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról. Letöltve: 2023. 03. 23. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100204.tv

ELTE SHÜTI hivatalos honlapja. Letöltve: 2023. 03. 23. https://www.elte.hu/eselyegyenloseg/autizmus

ELTE SHÜTI facebook oldala. Letöltve: 2023. 03. 23. https://www.facebook.com/elteshuti/.

ELTE BGGYK SHST hivatalos honlapja. Letöltve: 2023. 03. 23. https://barczi.elte.hu/content/eselyegyenloseg.t.910?m=38

Flegheimer, C. & Sherf, K. S. (2022). College as a developmental context for emerging adulthood in autism: A systematic review of what we know and where we go from here. Journal of Autism and Developmental Disorders, 52(5) pp. 2075-2097. doi:10.1007/s10803-021-05088-4

MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport (MASZK) (2020) Hazai összkép az autizmussal élő személyek és családjaik helyzetéről, életminőségéről - MASZKOLATLANUL. Budapest, MASZK; elektronikusan elérhető: https://maszk.elte.hu/tajekoztatok/MASZK kutatas_tajekoztato kiadvany.pdf

Shattuck, P. T., Garfield, T., Roux, A., M., Rast, J. E., Anderson, K., McGhee Hassrick, E., & Kuo, A. (2020). Services for Adults With Autism Spectrum Disorder: a Systems Perspective. Current Psychiatry Reports, 22(13), pp. 1-13. https://doi.org/10.1007/s11920-020-1136-7