Doktoranduszok az inklúzió élvonalában
Beszámoló a 2025-ös nemzetközi online konferenciáról

2025. június 19-én került megrendezésre a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar nemzetközi online PhD konferenciája, amely inspiráló szakmai találkozási lehetőséget teremtett a gyógypedagógia, inklúzió és akadálymentesség témakörében kutató doktoranduszok számára. Az eseményen Európa és Dél-Amerika számos országából érkező fiatal kutatók mutatták be munkájukat, elősegítve a tudományos párbeszédet és a nemzetközi kapcsolatok építését.
A konferenciát Dr. habil. Perlusz Andrea, a kar oktatási dékánhelyettese és Erdős Attila, a Nemzetközi Iroda vezetője nyitották meg. Köszöntőjükben kiemelték a nemzetközi tudományos együttműködések jelentőségét, valamint a fiatal kutatók szerepét az inkluzív nevelés és társadalom alakításában.
I. rész: Különböző kontextusok, közös célok
Az előadássorozat első része jól tükrözte az inkluzív törekvések globális kiterjedését:
- Tommaso Santilli (Maceratai Egyetem, Olaszország) a részvételi szemléletű XR technológiák múzeumi alkalmazásáról beszélt, amelyek az élményszerű és hozzáférhető tanulást szolgálják.
- Leticia Vázquez (UNCUYO, Argentína) bemutatta az értelmi fogyatékossággal élő személyek munkára felkészítő egyetemi programját, mely gyakorlatorientált modelleket kínál a társadalmi integrációhoz.
- Emilia Pylarinou (University of Thessaly, Görögország) a látássérült személyek európai munkahelyi tapasztalatait vizsgálta összehasonlító kutatásában.
- Anna Theodori (University of Thessaly) a látássérült személyek önrendelkezését és utazási motivációit tárta fel, személyes élményeket és statisztikai elemzést ötvözve.
- Mona-Lisa Möller (Helsinki Egyetem, Finnország) irodai környezetben végzett látásterápia hatásait elemezte traumás agysérülést követően, egyéves utánkövetéssel.
A szekció kérdések és válaszok blokkja után rövid kávészünet következett.
II. rész: technológia, terápia és rendszerszintű változások
A délutáni előadások a technológiai innovációk, terápiás megközelítések és inkluzív reformok köré épültek:
- Aleksandra Jakovchevska (Szkopjei Egyetem, Észak-Macedónia) 3D nyomtatott modellek alkalmazását vizsgálta látássérült tanulók ismeretszerzésében.
- Somorjai Ágnes (Eszterházy Károly Katolikus Egyetem) előadásában a Vakok Iskolájának átalakulását mutatta be a „rejtett sorsok – élet az adatok mögött” mottó jegyében.
- Ivana Vasilevska Petrovska (UKIM, Észak-Macedónia) az inkluzív oktatási reformok kritikai realista elemzését mutatta be, rendszerszintű tanulságokat vonva le.
- Lucia Borsini (Campaniai Egyetem, Olaszország) az önrendelkezést erősítő, életvezetést támogató gyógypedagógiát helyezte a középpontba.
- Az utolsó előadásban Lisztes Eszter (Eötvös Loránd Tudományegyetem) autista felnőttek keresztény közösségekben való részvételét vizsgálta a magyarországi gyakorlatban.
A napot egy újabb kérdés-felelet blokk és a konferencia összefoglalása zárta, melyben kiemelésre került a kutatások elméleti és gyakorlati jelentősége.
A nemzetközi együttműködés újabb lépése
A 2025-ös nemzetközi online PhD-konferencia kiváló példája volt annak, hogy a fiatal kutatók munkája milyen értékes hozzájárulást jelenthet az inkluzív szemlélet elmélyítésében és a társadalmi változások előmozdításában. A rendezvény nemcsak tudományos inspirációt nyújtott, hanem megerősítette azokat a nemzetközi kapcsolatokat is, amelyek a jövőbeni együttműködések alapjául szolgálhatnak.
Ezúton is köszönjük még egyszer mindenkinek a részvételt és a szervezők munkáját!