Doktoranduszok az inklúzió élvonalában

Beszámoló a 2025-ös nemzetközi online konferenciáról

2025.06.23.
Doktoranduszok az inklúzió élvonalában

2025. június 19-én került megrendezésre a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar nemzetközi online PhD konferenciája, amely inspiráló szakmai találkozási lehetőséget teremtett a gyógypedagógia, inklúzió és akadálymentesség témakörében kutató doktoranduszok számára. Az eseményen Európa és Dél-Amerika számos országából érkező fiatal kutatók mutatták be munkájukat, elősegítve a tudományos párbeszédet és a nemzetközi kapcsolatok építését.

A konferenciát Dr. habil. Perlusz Andrea, a kar oktatási dékánhelyettese és Erdős Attila, a Nemzetközi Iroda vezetője nyitották meg. Köszöntőjükben kiemelték a nemzetközi tudományos együttműködések jelentőségét, valamint a fiatal kutatók szerepét az inkluzív nevelés és társadalom alakításában.

I. rész: Különböző kontextusok, közös célok

Az előadássorozat első része jól tükrözte az inkluzív törekvések globális kiterjedését:

  • Tommaso Santilli (Maceratai Egyetem, Olaszország) a részvételi szemléletű XR technológiák múzeumi alkalmazásáról beszélt, amelyek az élményszerű és hozzáférhető tanulást szolgálják.
  • Leticia Vázquez (UNCUYO, Argentína) bemutatta az értelmi fogyatékossággal élő személyek munkára felkészítő egyetemi programját, mely gyakorlatorientált modelleket kínál a társadalmi integrációhoz.
  • Emilia Pylarinou (University of Thessaly, Görögország) a látássérült személyek európai munkahelyi tapasztalatait vizsgálta összehasonlító kutatásában.
  • Anna Theodori (University of Thessaly) a látássérült személyek önrendelkezését és utazási motivációit tárta fel, személyes élményeket és statisztikai elemzést ötvözve.
  • Mona-Lisa Möller (Helsinki Egyetem, Finnország) irodai környezetben végzett látásterápia hatásait elemezte traumás agysérülést követően, egyéves utánkövetéssel.

A szekció kérdések és válaszok blokkja után rövid kávészünet következett.

II. rész: technológia, terápia és rendszerszintű változások

A délutáni előadások a technológiai innovációk, terápiás megközelítések és inkluzív reformok köré épültek:

  • Aleksandra Jakovchevska (Szkopjei Egyetem, Észak-Macedónia) 3D nyomtatott modellek alkalmazását vizsgálta látássérült tanulók ismeretszerzésében.
  • Somorjai Ágnes (Eszterházy Károly Katolikus Egyetem) előadásában a Vakok Iskolájának átalakulását mutatta be a „rejtett sorsok – élet az adatok mögött” mottó jegyében.
  • Ivana Vasilevska Petrovska (UKIM, Észak-Macedónia) az inkluzív oktatási reformok kritikai realista elemzését mutatta be, rendszerszintű tanulságokat vonva le.
  • Lucia Borsini (Campaniai Egyetem, Olaszország) az önrendelkezést erősítő, életvezetést támogató gyógypedagógiát helyezte a középpontba.
  • Az utolsó előadásban Lisztes Eszter (Eötvös Loránd Tudományegyetem) autista felnőttek keresztény közösségekben való részvételét vizsgálta a magyarországi gyakorlatban.

A napot egy újabb kérdés-felelet blokk és a konferencia összefoglalása zárta, melyben kiemelésre került a kutatások elméleti és gyakorlati jelentősége.


A nemzetközi együttműködés újabb lépése

A 2025-ös nemzetközi online PhD-konferencia kiváló példája volt annak, hogy a fiatal kutatók munkája milyen értékes hozzájárulást jelenthet az inkluzív szemlélet elmélyítésében és a társadalmi változások előmozdításában. A rendezvény nemcsak tudományos inspirációt nyújtott, hanem megerősítette azokat a nemzetközi kapcsolatokat is, amelyek a jövőbeni együttműködések alapjául szolgálhatnak.

Ezúton is köszönjük még egyszer mindenkinek a részvételt és a szervezők munkáját!