Fel nem ismert nyelvi zavarok - beszámoló

2024.06.05.
Fel nem ismert nyelvi zavarok -  beszámoló
"Fel nem ismert nyelvi zavarok a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségek mögött" címmel tartott előadást dr. Kas Bence (ELTE BGGYK) szakfelelős egyetemi docens, a GYMRI Logopédiai szakcsoport oktatója, az MTA-ELTE Nyelvfejlődési Zavarok Kutatócsoport vezetője a Bárczi (Gyógy)tea sorozat 10. évadának 7. alkalmán.

Az ELTE szakmai Alumni rendezvények közé illeszkedő Gyógytea sorozat 2024. május 23-ai előadásán Dr. habil. Papp Gabriella dékán megnyitója után Balogh-Kátai Judit (ELTE Alumni Központ munkatársa) is köszöntötte a résztvevőket és néhány percben bemutatta a központ munkáját, célkitűzését és beszélt az Alumni tagság lehetőségeiről és a közelgő eseményeiről is.

Az előadáson dr. Kas Bence az MTA-ELTE Nyelvfejlődési Zavarok Kutatócsoport első eredményeiről számolt be. 100 fő, beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséget (BTMN) mutató, 7 és 12 év közötti tanuló beszélt nyelvi képességeit vizsgálták egy standardizált átfogó beszélt nyelvi teszt segítségével (Lukács & Kas, 2024). Eredményeik azt mutatták, hogy a BTMN-ben érintett gyerekek csoportként következetesen a tipikusan fejlődő gyerekekhez képest szignifikánsan gyengébben teljesítettek a beszélt nyelv számos területén, beleértve az expresszív szókincset, a fonológiai rövid távú memóriát, a morfoszintaktikai feldolgozást. Az eredmények a vizsgált csoport jelentős részében (50-78%) a nyelvfejlődési zavar jelenlétére utalhatnak olyan tanulók esetében, akik korábban nem kaptak nyelvizavar-diagnózist. 

Az eredmények kapcsán élénk diskurzus alakult ki a jelenlévőkkel, melynek során a korábban a Kar munkatársai által vezetett SNI-B felülvizsgálat eredményei (dr. Gereben Ferencné), illetve a Kar munkatársai által összeállított BTMN-ajánlás (Bíró et al. 2020) is szóba került. A résztvevők egységesen sürgetik a diagnosztikai protokollok fejlesztésére, az ellátás javítására vonatkozó evidencia-alapú javaslatok előkészítését annak érdekében, hogy a nyelvfejlődési zavarra épülő másodlagos, az érintett tanulókat a verbális tanulás, az írott nyelv elsajátítása, a szociális interakciók és az önértékelés terén jelentkező nehézségek megelőzhetők legyenek. 

Köszönjük a támogatást: