Hollandia logopédus szemmel

2024.04.24.
Hollandia logopédus szemmel

Danyi Mónika, logopédus hallgatók gyakorlatvezető tanáraként nem oktatási célú oktatói mobilitás keretein belül Hollandiába látogatott. Beszámoló a kiutazásról.

Az első napon a hallássérült és siket gyermekeket oktató speciális iskolába látogattam, ahol összesen három napot töltöttem. Kapcsolattartó logopédus kollégám először a mindennapos reggeli értekezleten mutatott be engem a kollégáknak, majd bejártuk az épületet. A délelőtti tanulást 10 órakor a 30 perces levegőztetés szakította meg.  Ezalatt a többi kolléga kávé szünetet tartott, majd folytatták az órarend szerinti napi feladataikat. A pedagógusok jelentős része maga is siket/nagyothalló, ezért a jelnyelv mindenkori használata természetes mind a gyermekek, mind a felnőttek számára. A tanulók általában 4 éves kortól járhatnak ide 14 éves korig bezárólag. Ezért a sok, funkcionálisan berendezett terem mellett pelenkázó helyiség is helyet kapott.

Ebbe az iskolába – a technika és az orvostudomány fejlődésének köszönhetően – a súlyos, összetett problémával küzdő tanulók, és olyan menekülttáborokban élő gyermekek kerülnek, akik évekig nem kaptak megfelelő ellátást. A korai életkorban felfedezett siket gyermekek problémamentesen integrálódnak a többségi iskolákba. Mivel országos beiskolázású az intézmény – a szülők tehermentesítésére gondolva , a gyerekeket iskolabusszal szállítják az iskolába, ami napi 2-3 óra is lehet egy irányba.

A logopédusok egyéni- és osztályszintű foglalkozásokat egyaránt tartanak. Speciális tankönyvcsaládjuk mellett számos digitális program és játék segíti az ismeretek elmélyítését, színesítését. Minden tanuló az egyéni szükségleteinek megfelelő figyelmet, ellátást, oktatást kap, akár állandó gondozó is segítheti a rászoruló, halmozottan sérült gyermekeket.

A másik Kentalis telephely Assendelft-ben van, ahová szintén ellátogathattam. Itt specifikus nyelvi zavarral küzdő gyermekeket oktattak hasonlóképpen, mint saját munkahelyemen, a logopédiai osztályokban, csak itt 4-14 éves korig. Itt is láthattam egyéni, két tanulós, és osztályszintű munkaszervezési formában  megtartott logopédiai foglalkozásokat is. Az interaktív tábla, az asztali gép, és az iPad használata már 4 éves kortól szervesen beépül a tanulók képességeinek fejlesztésébe.

A harmadik telephelye a Kentalisnak, ahol szintén fogadtak, az  Almere-ben található Audiológia Központ volt. A szakemberek teamben dolgoznak, néhányuk a hallásvizsgálatot, más részük a beszédvizsgálatot végzi. A csapat részét képezi egy gyermekpszichológus is. Megmutatták a többnyire digitalizált vizsgáló eljárásaikat, láthattam egy hallásvizsgálatot és egy szülőkkel folytatott anamnézis- és állapotfelvételt, panaszmeghatározást.

Az amszterdami iskola tőszomszédságában láthattam egy hatalmas, működő tankertet, amelyet a kentalisos gyermekek műveltek meg egy program keretében. Óriási élményt jelentett számomra ez az öt nap és igen inspiráló is volt egyben, főleg a logopédiai tartalmak digitalizálásának lehetősége keltette fel az érdeklődésemet.

További információ a nem oktatási célú oktatói mobilitási lehetőségekről elérhető erre a linkre kattintva.