Ioannina felfedezése

2025.05.26.
Ioannina felfedezése

2025. május 12. és 17. között Dr. Pongrácz Kornélia, Kása Andrea és Reményi Tamás, a pszichopedagógiai szakirány oktatói Erasmus mobilitási program keretében tanulmányúton vettek részt a görögországi Ioanninában, a University of Ioannina Pedagógiai Karának Sajátos Nevelési Igény Tanszékén. Beszámolójuk a kiutazásról.

Az Ioannina-i Egyetem kiemelt szerepet tölt be a görög gyógypedagógusképzésben. A Pedagógiai Kar komplex, háromszintű képzési rendszert működtet: az alapképzés során a hallgatók elméleti és gyakorlati tudást szereznek a sajátos nevelési igényű tanulók támogatásához szükséges módszerekről, míg a mesterképzés elmélyíti a szakterületi ismereteket és lehetőséget biztosít a specializációra. A képzési struktúra harmadik szintjén – a specializációs modulokban – a hallgatók célzott gyakorlati felkészítést kapnak, különös hangsúlyt helyezve a korai fejlesztésre és az inkluzív pedagógiai gyakorlatokra. A hallgatók megismerkednek a fejlődési zavarok korai felismerésének és intervenciójának elméleti és gyakorlati hátterével, valamint a családokkal és multidiszciplináris szakmai hálózatokkal való együttműködés jelentőségével.

A tanulmányút során lehetőség nyílt a képzési struktúra megismerésén túl intézményi jó gyakorlatok feltérképezésére, oktatási tartalmak és módszertani megközelítések megosztására, valamint a jövőbeni szakmai együttműködés lehetőségeinek előkészítésére.

A látogatás kiemelt eleme volt az egyetem akadálymentesítési gyakorlatainak bemutatása, amelyről részletes tájékoztatást kaptunk mind az egyetemi könyvtár, mind az egyetemi infrastruktúra egésze vonatkozásában. A fizikai és digitális hozzáférés biztosítása terén tett intézkedések, valamint az inkluzív szemlélet érvényesülése – különös tekintettel a speciális szükségletű hallgatók támogatására – fontos tapasztalatokat nyújtottak számunkra.

Az 1964-ben alapított University of Ioannina napjainkra dinamikusan fejlődő felsőoktatási és kutatási központtá vált, amely számos tudományterületen – többek között a természettudományok, társadalomtudományok, bölcsészettudományok és orvostudomány terén – nyújt képzést. A régió kulturális és gazdasági életébe szorosan beágyazódó egyetem nemzetközileg is elismert kutatási tevékenységet folytat.

  

Görögország felsőoktatási rendszere államilag szabályozott, és a legtöbb intézmény állami fenntartású. Az elmúlt időszakban – különösen a 2008-as gazdasági válságot követően – jelentős figyelem irányult az egyetemi finanszírozás fenntarthatóságára, amelyet az IMF és az EU által meghatározott kontrollfolyamatok is befolyásolnak. Az ország államadóssága 180% fölé emelkedett, majd fokozatosan 165–170% közé csökkent. A gazdasági kihívások ellenére a görög egyetemek számos angol nyelvű mester- és doktori programot kínálnak, elősegítve ezzel a nemzetközi együttműködések elmélyítését.

Az Erasmus tanulmányút lehetőséget biztosított arra, hogy közvetlen betekintést nyerjünk a görög felsőoktatás működésébe, a gyógypedagógiai képzés szemléleti és módszertani alapjaiba, valamint a sajátos nevelési igények kezelésének gyakorlatába. A program hozzájárult a szakmai kapcsolatépítéshez, a jó gyakorlatok cseréjéhez, és a pszichopedagógiai képzés nemzetközi dimenzióinak további erősítéséhez.

További információ a nem oktatási célú oktatói mobilitási lehetőségekről elérhető erre a linkre kattintva.