Megjelent a GYOSZE 2023. évi 1. száma

2023.04.14.
Megjelent a GYOSZE 2023. évi 1. száma
A közelmúltban jelent meg a Gyógypedagógiai Szemle 2023. 1. száma, amely a tavaly nyáron elhunyt, a gyógypedagógia kiemelkedő személyisége, dr. Csányi Yvonne professzor asszony tiszteletére készült. A tematikus szám célja – a megemlékezésen túl –, hogy elismeréssel adózzon annak az iskolateremtő tevékenységnek, amit dr. Csányi Yvonne élete során a hallássérült gyermekek és felnőttek érdekében végzett. Ez csak úgy történhet, hogy Professzor Asszony pályatársai és tanítványai legjobb tudásuk szerint megpróbálják tovább folytatni azt az igényes, innovatív szakmai utat, amit ő jelölt ki. Ez a törekvés határozta meg ennek a lapszámnak a tanulmányait is.

A szám dr. Loványi Eszter tematikus szerkesztői előszavával kezdődik. A Tudományos közlemények rovatban a korai fejlesztéstől kezdve (Lukács Szandra, Détár Andrea), a hallássérült tanulók írásbeli szövegalkotásának vizsgálatán keresztül (Bodorné dr. Németh Tünde) a hangos zenehallgatás okozta zajártalomig (Sós Ilka) és a társadalmi szemléletformálás jelentőségéig (Dukic Monika, dr. habil. Perlusz Andrea) olvashatunk tanulmányokat. Egy publikáció pedig a hallássérült személyek pragmatikai képességfejlesztésének lehetőségeiről szól az együttnevelés során (Báder Melinda, Sós Ilka). A gyakorlat műhelyéből rovatot a hallássérülés időben és megfelelő módon történő diagnosztikáját, illetve a hallókészülékes ellátás fontosságát hangsúlyozó, esetleírásokat bemutató tanulmány reprezentálja (Keresztessy Éva). A következő, In Memoriam című rész szakmai, ugyanakkor személyesebb hangvételű visszaemlékezésekből áll (Vértessyné Agárdi Anikó, Gyurina Éva, Kókayné Lányi Marietta, Mikesy György). A Könyvismertetések, újdonságok rovatban egy recenziónak (Détár Andrea) köszönhetően Gisela Batliner Hallássérült gyermekek játékos fejlesztése című, Professzor Asszony által fordított kötetébe nyerhetnek betekintést az érdeklődők. A Figyelő rovatban megjelent beszámolóból (dr. habil. Perlusz Andrea) egy kenyai projektet ismerhetünk meg, amely során egy magyar munkacsoport az inkluzív iskolafejlesztés módszertani támogatására utazott oda – az együttműködés első lépéseként.  

Dr. Csányi Yvonne a tudományos pálya iránt érdeklődő tanítványait és kollégáit mindig új kutatásokra, a gyakorlati szakembereket pedig a tanultak mindennapi munkájukban történő alkalmazására buzdította. A tematikus különszám ezen új kutatási-oktatási-alkalmazási törekvésekből kíván néhány hazai példát felvillantani – a teljesség igénye nélkül.