Megjelent a GYOSZE 2023. évi 1. száma
A szám dr. Loványi Eszter tematikus szerkesztői előszavával kezdődik. A Tudományos közlemények rovatban a korai fejlesztéstől kezdve (Lukács Szandra, Détár Andrea), a hallássérült tanulók írásbeli szövegalkotásának vizsgálatán keresztül (Bodorné dr. Németh Tünde) a hangos zenehallgatás okozta zajártalomig (Sós Ilka) és a társadalmi szemléletformálás jelentőségéig (Dukic Monika, dr. habil. Perlusz Andrea) olvashatunk tanulmányokat. Egy publikáció pedig a hallássérült személyek pragmatikai képességfejlesztésének lehetőségeiről szól az együttnevelés során (Báder Melinda, Sós Ilka). A gyakorlat műhelyéből rovatot a hallássérülés időben és megfelelő módon történő diagnosztikáját, illetve a hallókészülékes ellátás fontosságát hangsúlyozó, esetleírásokat bemutató tanulmány reprezentálja (Keresztessy Éva). A következő, In Memoriam című rész szakmai, ugyanakkor személyesebb hangvételű visszaemlékezésekből áll (Vértessyné Agárdi Anikó, Gyurina Éva, Kókayné Lányi Marietta, Mikesy György). A Könyvismertetések, újdonságok rovatban egy recenziónak (Détár Andrea) köszönhetően Gisela Batliner Hallássérült gyermekek játékos fejlesztése című, Professzor Asszony által fordított kötetébe nyerhetnek betekintést az érdeklődők. A Figyelő rovatban megjelent beszámolóból (dr. habil. Perlusz Andrea) egy kenyai projektet ismerhetünk meg, amely során egy magyar munkacsoport az inkluzív iskolafejlesztés módszertani támogatására utazott oda – az együttműködés első lépéseként.
Dr. Csányi Yvonne a tudományos pálya iránt érdeklődő tanítványait és kollégáit mindig új kutatásokra, a gyakorlati szakembereket pedig a tanultak mindennapi munkájukban történő alkalmazására buzdította. A tematikus különszám ezen új kutatási-oktatási-alkalmazási törekvésekből kíván néhány hazai példát felvillantani – a teljesség igénye nélkül.