Merhaba – avagy látogatás egy isztambuli egyetemen

2025.05.20.
Merhaba – avagy látogatás egy isztambuli egyetemen

Imre Angéla (GYMRI) Erasmus+ nem oktatási célú oktatói és adminisztratív munkatársaknak elérhető mobilitás keretein belül Törökországba látogatott. Összefoglaló a kiutazásról.

Az Erasmus+ program keretében karunk eddig főként nyugat-európai partneregyetemekkel ápolt kapcsolatot.Törökország ritkábban került fókuszba: vajon miért lenne érdekes egy magyar diák számára egy isztambuli egyetem, ha Európa-szerte annyi neves intézmény közül választhat, gondolhatnánk. Ez a kérdés nálunk is felmerült – egészen addig, amíg egy nap levelet nem kaptunk Isztambulból. A Biruni Egyetem megkeresése nemcsak váratlan volt, hanem kifejezetten izgalmas lehetőségeket is rejtett magában. Az Erasmus+ program keretében végül 2025 tavaszán látogattam el az egyetemre. A látogatás célja az volt, hogy személyesen ismerjem meg az intézmény képzési kínálatát, infrastrukturális lehetőségeit, valamint az ott dolgozó oktatók és hallgatók közösségét. Ez az Isztambulban található egyetem az egyik legátfogóbb magánegyetem Törökországban, különösen az orvostudomány, a gyógyszerészet és az egészségtudományok terén kínál kiemelkedő képzéseket – angol nyelven is, ami számunkra különösen fontos szempont volt. A nemzetközi hallgatók körében is igen kedvelt az oktatási intézmény, ezt a számadatok is visszatükrözik: az egyetem jelenlegi adatai szerint 2 439 külföldi hallgató tanul itt, 72 különböző országból. A modern, sokszínű képzéseket mintegy 300 tapasztalt oktató segítségével valósítják meg.

Egy nemzetközi oktatási kapcsolat születése sokszor hosszú egyeztetéseken, partnerkeresésen alapul. Most sem történt ez másként: a konkrét kapcsolatfelvételt mindig követi az adott oktatási intézmény programjainak, konkrét tanegységeinek tanulmányozása, az egyetemünk által tanított tartalmakkal való összevetése, s ez néha nem is volt egyszerű. Két fő nehézséggel számolhatunk: egyrészt az egyes szakirányok tartalma nem ugyanabban a struktúrában jelenik meg a kinti egyetemen, mint nálunk, ezért a szükséges kreditek összegyűjtése kicsit időigényesebb. Ugyanakkor ez egyben akár előny is lehet: ha valaki például szurdopedagógiát hallgat, akkor az isztambuli egyetemen az általános gyógypedagógiai képzés mellett még az audiológiáról is számos tanegységet vehet fel. A másik feltételezett nehézség a nyelv, hiszen valószínűsítettem, hogy viszonylag kevés hallgatónk beszél törökül és ezért az oktatott tárgyak egyik része kevéssé bizonyul hasznosnak. Ezen félelmünket azonban bátran elfelejthetjük: a Biruni Egyetem nagyon jól felkészült a nemzetközi diákok fogadására, s még a török nyelvű óráknál is biztosítanak a külföldi hallgatók számára angol nyelvű tananyagot, tutoriálokat, az oktatók magas szinten beszélnek angolul, sőt, még vizsgázni is lehet ezen a nyelven. Egyes szakirányok esetében pedig, ilyen például a logopédia, az egész képzést el lehet végezni angolul is.

A kint töltött öt napot tartalmasan töltöttem. Az első napon bejártuk az egyetemi épületeket. Lenyűgöző volt látni a modern tantermeket, a tágas tereket, a gazdagon felszerelt könyvtárat. Látványra mindezt a filmekből jól ismerhető amerikai campuszokhoz tudnám a legjobban hasonlítani. Ami azonban a legszembetűnőbb volt, s mindenképpen meg szeretném említeni: az elméleti és gyakorlati képzés nagyon szoros összefonódása. Az egyetem két saját kórházzal is rendelkezik, ez a Biruni Kórház és a Fogászati Kórház, ahol a hallgatók gyakorlati képzési lehetőséget kapnak szakértő személyzet felügyelete mellett. Ezen felül, s ez számomra igazán érdekes volt: közvetlenül az egyetem épületében kialakítottak egy klinikát, ahol a pácienseket hallgatók fogadják, s végzik a munkájukat, miközben tapasztalt oktatók figyelnek rájuk, s szakmailag is mentorálják, támogatják őket. Az ottani kollégákkal folytatott megbeszélésekből kirajzolódott, hogy Törökországban a gyógypedagógiai munka inkább medicinális megközelítésből történik, míg nagyon számítanának a mi pedagógiai, oktatásügyi szemléletünkre, tapasztalatainkra. A hét további részében szerencsére volt alkalmam tanórákon is részt venni, aktívan bekapcsolódni az egyes tevékenységekbe.

Az egyetemmel való kapcsolatfelvételen kívül még egy fontos feladatot teljesíthettem: az isztambuli Magyar Kulturális Intézet és a Magyar Konzulátus támogatásával az egyik este a Magyarországra látogatni kívánó török diákoknak és érdeklődőknek tartottam előadást az ELTE-ről, a nálunk tanulható szakokról, az egyetemi életről. Annyira nyitottak és kíváncsiak voltak az ellátogató vendégek, hogy a beszélgetések még a prezentációt követő rövid fogadáson is folytatódtak, sőt, azóta többen még e-mailben is megkerestek kérdéseikkel. Bátran mondhatom, hogy ez az esemény igazán sikeresen zárult.

Természetesen a várossal való ismerkedés sem maradt el: lehetőségem volt helyi idegenvezetővel néhány fontos nevezetességet meglátogatni, s megízlelni a török gasztronómiai finomságokat is.

Az oktatás minősége, a modern eszközpark, a nemzetközi nyitottság és az angol nyelvű kurzusok mind azt mutatták, hogy érdemes hosszú távon is gondolkodni ebben az együttműködésben. Tapasztalataim alapján bátran ajánlom egyetemi polgáraink számára ezt az isztambuli intézményt, amely nemcsak szakmai tudást, hanem kulturális élményt is kínál – mindezt egy olyan városban, amely egyszerre európai és ázsiai.

Köszönöm minden ELTE-s és kinti kollégának az utam előkészítését, a kedves fogadtatást, a rugalmasságot, a sok-sok gondolatébresztő beszélgetést.

Bízom benne, hogy a jövőben további diák- és oktatócserékre is sor kerülhet, és a Biruni Egyetemmel való kapcsolatunk hosszú távon is gyümölcsöző lesz. Ennek első jelei már látszanak is, hiszen az Erasmus+ programon keresztül novemberben az egyetemünkre érkezik Dr. Samet TOSUN, a Biruni Egyetem Egészségtudományi Karának oktatója, akit nagy szeretettel várunk.

További információ a nem oktatási célú oktatói mobilitási lehetőségekről elérhető erre a linkre kattintva.

Biruni University - Imre Angéla látogatása (2025)

Biruni University - Imre Angéla látogatása (2025)

0

/

0

0

/

0