Move&Walk - Intézménylátogatás Erasmus+-szal

2023.11.10.
Move&Walk - Intézménylátogatás Erasmus+-szal

Október végén Szudki Osayma Erasmus+ személyzeti mobilitás keretein belül Svédországba látogatott - beszámoló a kiutazásról.

A Move&Walk konduktív pedagógiai intézmény solnai tagintézményében jártam az október 23-i héten. Az intézmény két tevékenységi körébe volt lehetőségem betekintést nyerni a kint töltött idő alatt: hospitálhattam az általános iskolai és a gimnáziumi intézményegységekben, illetve röviden bepillanthattam az intenzív heteken folyó munkába. Az intézmény pedagógusai magyar konduktorok és gyógypedagógusok, de a munka teljes mértékben svédül zajlik.

Az iskolai osztályokba többnyire halmozottan vagy súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekek, fiatalok járnak, legtöbbjük mozgáskorlátozott. A magyar fejlesztő nevelés-oktatáshoz igen hasonló módon zajlik az oktatás, úgynevezett ämnesområde-k, tantárgyi területek mentén. Az iskolában tanuló diákoknak:
- művészeti tevékenység, 
- háztartástan és fogyasztói tanulmányok, 
- testnevelés és egészség, 
- természet és környezet,
- egyén és társadalom, illetve
- nyelv és kommunikáció óráik vannak.

Az intézmény nagyon jól felszerelt. Több okostáblával és okostévével, teremben installált és mobil emelőszerkezetekkel rendelkeznek, illetve akadálymentes tankonyhájuk is van. Nemcsak tárgyi felszereltségben, hanem emberi erőforrásban is ideális a helyzetük, ugyanis minden diák mellett van egy felnőtt segítő. A segítőt vagy az intézmény biztosítja, vagy pedig a tanuló saját személyi asszisztense van jelen az iskolában is a kliensével. A diákokat a Habilitering nevű szervezet jó minőségű asszisztív technológiákkal látja el. Láttam egy olyan kerekesszéket (arbetsstol = munkaszék), ami elektromosan emelhető-süllyeszthető, illetve dönthető előre és hátra. Ez jelentősen megkönnyíti a diákok pozícionálását a nap különböző tevékenységei, főleg az étkezések alkalmával. 
A pedagógusok célja, hogy minden tanuló a képességeinek megfelelő szinten kapcsolódjon be a foglalkozásokba, ezért hangsúlyos a differenciálási tevékenység a tanórák során. Nagy hangsúlyt fektetnek az augmentatív és alternatív kommunikáció tanítására és használatára, mivel hangzóbeszéddel kevesen tudják kifejezni magukat. Van, aki egyelőre csak az igen-nem választást gyakorolja, de olyan tanulóval is találkoztam, aki akár négy közül is képes választani, ezáltal válaszolni a feltett, időbeli tájékozódásra vonatkozó kérdésre. A dolgozók a tanórákon és azon kívül is rengetegszer támogatják meg az elhangzó információkat gesztusjelekkel.

Az intenzív tréningből egy 120 perces, összevont csoportos foglalkozást tekinthettem meg. Többnyire olyan ép értelmű, mozgáskorlátozott gyermekek, fiatalok voltak itt jelen, akik integrációban tanulnak. Minden gyermekkel, fiatallal jelen volt egy családtagja, aki a feladatok megjegyzésében és kivitelezésében segített. A foglalkozás első felében mindenki a saját matracán dolgozott, a második felében pedig egy nagy akadálypályán haladtak végig a résztvevők. 
Ezen az alkalmon kicsit jobban beleláthattam, hogy milyen a konduktív nevelés módszertana. Az iskolában ez kevésbé volt tetten érhető, hiszen a tanulók magas támogatási szükségletükből adódóan egy adaptált módszertan alkalmazását igénylik.

 

Nagyon jól éreztem magam, izgalmas volt bepillantani az intézmény életébe, beszélgetni a dolgozókkal, interakcióba lépni a fiatalokkal! Sok kreatív, játékos ötlettel gazdagodtam. Megtanultam svédül pozícionálni, illetve az időjárásról és a hét napjairól énekelni. Valószínűtlen, hogy ezen új tudásomat gyakran kell majd alkalmaznom, de azért ártani semmiképp nem fog, cserébe jó kis dallamtapadást okoznak!
 

További információ a személyzeti mobilitási lehetőségekről elérhető erre a linkre kattintva.