Nemzetközi együttműködés új mérési eljárás adaptálására

2020.11.26.
Nemzetközi együttműködés új mérési eljárás adaptálására
Az iskolába lépést megelőző életkorban logopédiai ellátásra szoruló gyermekek közt a beszédhanghibák tüneteit mutatók fordulnak elő legnagyobb arányban.

A beszédbeli elmaradás súlyossága különböző mértékű, kihathat a gyermek mindennapi tevékenységeire és korlátozhatja a társas életben való részvételét. Mindazonáltal a beszéd objektív mutatókkal kifejezhető súlyosságából nem következik egyértelműen a tevékenység és részvétel akadályoztatottsága, egyéni és környezeti jellemzőktől függ, hogy a beszédbeli elmaradás mennyiben érinti a gyermek mindennapjait. A hagyományos logopédiai állapotfelmérési eljárásokkal ez utóbbi tényezők azonban nem vizsgálhatók.

Az ELTE BGGYK és a McMaster University (Hamilton, Canada) közt létrejött együttműködés keretében egy olyan mérési eljárás adaptálása kezdődött meg, amely A funkcióképesség, fogyatékosság és egészség (FNO) szemléleti keretéhez igazodva az egyéni és környezeti sajátosságokat is belefoglaltan, holisztikus módon térképezi fel a beszédhanghiba tüneteit mutató gyermekek beszédproblémáját, mégpedig egy szülői kérdőív segítségével, (a kliens és) a szülő perspektívájából. Az adaptálási folyamat végeredményeként előálló mérési eljárás a logopédiai ellátás több pontján hasznosítható: az ellátás szükségességéről való döntési folyamatban, a beavatkozás megtervezéskor és az intervenció eredményességének mérésében. A Kar munkacsoportját dr. Tar Éva egyetemi docens vezeti, a munkálatokat szakértőként prof. dr. Kullmann Lajos professor emeritus támogatja.