Online kerekasztal a tankötelezettség témájában

Gereben Ferencné | 2021.03.23.
Online kerekasztal a tankötelezettség témájában
2021. március 20-án az iskolakezdés témájában online kerekasztal került megrendezésre a MAGYE, az MPT Gyógypedagógiai Szekciója és a Nevelési Tanácsadás és Szakértés Szekciója együttműködésében. A tankötelezettséggel összefüggő jogszabályváltozás tapasztalatait alább közreadjuk.

A meghívóban tervezett napirend alapján mintegy 65 fő követte online platformon a felvezetést követő előadásokat.

Metzger Balázs, a MAGYE Pedagógiai Szakszolgálati Szakosztályának vezetője és munkatársa Kovácsné Tóth Krisztina - az országos modellként is szolgáló Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat részéről - a szakértői munka országos gyakorlatáról adtak helyzetképet. Dr. Szvatkó Anna (MPT Nevelési Tanácsadás és Szakértés Pszichológiai Szekció) pedig átfogó, gyermekközpontú megközelítésben az iskolakezdés sokrétű kérdéseit foglalta össze.

A rendezvényen dr. Kiss László, az EMMI Köznevelés-igazgatási Főosztály Kiemelt Figyelmet Igénylő Gyermekek, Tanulók Ügyeinek Osztálya szakszolgálati és gyógypedagógiai referense is részt vett, akinek hozzászólása, vitában való részvétele a tankötelezettség eljárás jogi szempontjaira terjedt ki, támogatva a további szakmai együttműködést az elhangzottakkal kapcsolatban.

Az előadások alapján egyértelműen körvonalazódott, hogy az iskolába lépés kérdése túlmutat az SNI/BTMn gyermeknépesség megítélésének jelenlegi gyakorlatán, az eljárásjogi kérdéseken és az ellátórendszer, főképpen az óvodai nevelés feladatain. Mindezek visszajelezték a Fórum létrehozásának eredeti szándékát.

Dr. Kereki Judit (Koragyermekkori Intervenció Ágazatközi Fejlesztése című kiemelt projekt szakmai vezetője) hozzászólásában a korai gyermekkori intervenciós projekt szerepét, a fejlődés nyomonkövetésének fontosságát emelte ki, amelyek valóban jelentősek a beiskolázásig tartó életút megismerésében. Nem vitatva ennek jelentőségét, komoly hiányérzet támad a meglevő stratégiák országos hatékonyságának, összeillesztésének érvényesülése kérdésében. Úgy tűnik, nem együtt, hanem egymás mellett beszélünk mindezekről.

Gereben Ferencné hangsúlyozta olyan szakmai kérdések tisztázásának szükségességét, mint az iskolábalépés kritérium feltételei, a meglevő közoktatási-kutatási tapasztalatok és ezek előzményeinek elemzése, nemzetközi modellek áttekintése, validált eljárások alkalmazásának szükségessége, a szükségletorientált ellátás tényleges megvalósítása 5-7 éves korban, és ezekkel összefüggésben háttéranyagok, elemzések készítése.

A felvetődő problémák tág spektruma átfogja a szakigazgatási rendszerek, ezesetben a köznevelés és a korai ellátást átfogó egészségügyi szakigazgatás, valamint a közneveléstől a felsőoktatásig ívelő együttműködések hatékonyabb megvalósulását, kutatási projektek tapasztalatainak nyilvánosság elé tárását.

A szervezőknek szándékában áll a téma tárgyalásának további képviselete, részkérdéseinek áttekintése. A résztvevők hozzájárulásával rögzített hanganyag remélhetőleg az elhangzottakat még közelebb hozza ehhez a sokakat érintő  témához.