MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport

MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport

MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport

Az MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport 2016-ban alakult, de több évtizedes szakmai múlttal rendelkezik az autizmus területén. Olyan multidiszciplináris kutatócsoportként működik, mely a pedagógia, a gyógypedagógia, a pszichológia és az egészségtudomány területeit hangsúlyosan és arányosan képviseli a kutatásban, az oktatásban és a gyakorlatban. Fő célunk olyan pedagógiai módszertanok fejlesztése és elterjesztése, amelyek tudományos bizonyítékokon alapulnak és javítják az autizmussal élő gyerekek és felnőttek, illetve családtagjaik, pedagógusaik és kortársaik pszichológiai jól-létét, életminőségét, elősegítik az autizmussal élő emberek társadalmi inklúzióját.

2016 és 2021 között (1) szisztematikus, az autizmussal élő emberekre és szüleikre fókuszáló életminőségvizsgálatot végeztünk kvantitatív és kvalitatív módszerekkel (kutatásunkról szóló kiadványunk ITT található). (2) Elkészítettük a Csillagbusz Inklúziós Intervenciós Programot (CsIIP), melynek alkalmazhatóságát és hatásait teszteltük (a CsIIP-et bemutató kiadványunk ITT érhető el).

A MASZK munkájával összefonódó projektben partnerünkkel, az Autisták Országos Szövetségével digitális támogató rendszert fejlesztettünk autizmussal élő gyermekek és felnőttek mindennapi autonómiájának és társadalmi részvételének támogatására (DATA Projekt; EFOP-1.1.5-17-2017-00007).

2022 és 2025 között kutatócsoportunk célja kettős:

Egyrészt korszerű, tudományos evidenciákon alapuló, pedagógiai módszertanok kialakítása sajátos nevelési igényű tanulók autonómiájának és integrációjának iskolai támogatására a DATA digitális támogató rendszer segítségével. Célcsoportjaink az autizmussal élő tanulók mellett az intellektuális képességzavarral élő, többségi közoktatási környezetben tanuló gyermekek és serdülők. Célunk megvalósítása magába foglalja a módszertanok szakirodalmi kutatással történő megalapozását és kidolgozását, valamint pedagógus továbbképzési módszertan kialakítását (ehhez készült módszertani kiadványunk ITT érhető el) a módszertan közoktatási környezetben történő alkalmazására. A kutatásunk tervezett terepkísérletében validálni kívánjuk a kialakított módszertan alkalmasságát az autista tanulók autonómiájának, önállóságának előmozdításával, speciális tanulási környezetekben. Kutatásunk 2024. szeptemberében elindult, melyben egy legalább 10 tanulót magában foglaló single-case (saját-eset kontrollált) vizsgálatsorozat valósul meg, fókuszában a folyamatalgoritmusok digitálisan (a DATA-rendszerrel) és hagyományos “papíralapú” platfomjain való alkalmazásának összehasonlítása áll.

Másrészt korábbi - nemzetközi együttműködésben zajló - életminőséggel és tudásformálással kapcsolatos kutatásainkat továbbgondolva 2023-2025. közöttre terveztük (és jelenleg folytatjuk) új vizsgálatainkat, melyben az életminőség vizsgálataiba bevonjuk a szülőkön kívül közvetlenül magukat a magasan funkcionáló, iskoláskorú autizmussal élő gyermekeket is.

 

A kutatócsoport nemzetközi partnerei:

  • Bettina Lindmeier (Leibnitz University, Institute of Special Education, Németország)
  • Christian Lindmeier (Martin Luther University, Németország)
  • Kathleen Aspiranti (Department of Educational, School, and Counseling Psychology, University of Kentucky, USA)
  • Lai-Sang Iao (Nottingham Trent University, UK)
  • Ryan Kellems (McKay School of Education, Brigham Young University, USA)
  • Valsamma Eapen (University of New South Wales, Ausztrália)

 

További információt a kutatócsoport saját honlapján talál: maszk.elte.hu