Participatív oktatói karrier a felsőoktatásban

2025.07.10.
Participatív oktatói karrier a felsőoktatásban
Nemrégiben a rangos British Journal of Learning Disabilities tudományos lapban jelent meg Sándor Anikó, Cserti-Szauer Csilla, Futár András és Könczei György tanulmánya a participatív oktatói szerepvállalásról.

A fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló egyezmény értelmében a fogyatékossággal élő embereknek joguk van részt venni az életüket érintő valamennyi döntésben, legyen szó a jogalkotás, a politika vagy a gyakorlat bármely szegmenséről. Ez alól az akadémiai világ sem kivétel. A szerzők egy inkluzív akadémiai csapat tagjaiként mutatják be oktatási tevékenységüket, valamint azt, hogy felsőoktatási szereplőként, hogyan reflektálhatnak a különféle társadalmi kihívásokra.

Tanulmányukban azt ismertetik, hogyan dolgoznak együtt fogyatékossággal élő és nemfogyatékos oktatóként, valamint, hogy miképp adaptálják az Együtt oktatunk! participatív felsőoktatási módszertanukat a gyógypedagógusképzés mellett más segítő szakmák felé, pedagógusok és teológusok bevonásával. 

A szerzők köszönik az ELTE Egyetemi Kiválósági Alap, a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar és az Erasmus+ program támogatását a tanulmány megírásában és megjelentetésében.

A szerzők hálásak Jan Walmsley professzornak, aki évek óta támogatja munkájukat, és értékes visszajelzéseket adott ehhez a tanulmányhoz is.