PROGRAM – (Újra) Együtt! Szakmai nap és gyakorlatvezetői fórum

2022.10.06.
PROGRAM – (Újra) Együtt! Szakmai nap és gyakorlatvezetői fórum

A teljes program innen tölthető le Word vagy Pdf formátumban.

Program áttekintő – különös tekintettel a délelőtti programkínálatra

 

SZAKMAI NAP – ELŐADÁSOK, TÁJÉKOZTATÓK, WORKSHOPOK, TANÁCSADÁS – 10:00-12:50

Valamennyi délelőtti programunk a létszámkorlátok miatt külön-külön is regisztráció köteles, ezért kérjük, hogy a programok melletti linkre kattintva regisztráljanak, amennyiben részt szeretnének venni rajta. A délelőtti programok párhuzamosan futnak. Bizonyos programok esetében az előadók lehetővé tették, hogy az adott programot online bekapcsolódással is lehet majd követni. Amennyiben nem tudnak eljönni a rendezvényre, de online szeretnének bekapcsolódni a programba, úgy a regisztrációs felületen lesz lehetőségük ezt az igényt jelezni. A regisztráció során megadott email címre küldjük majd ki számukra a csatlakozási linket. 

10:30 – 11:30 Az inkluzív intézményvezetés - új eszköz az inkluzivitás fejlesztéséhez (Dr. habil. Perlusz Andrea, főiskolai tanár) ● workshop ● Időtartam: kb. 60 perc ● Maximum létszám: 30 fő ● Regisztráció ● Helyszín: A/67 

A program keretében interaktív módon kerül bemutatásra az European Agency for Special Need and Inclusive Education nevű szervezet új önkitöltős fejlesztő eszköze, mely főképp az intézményvezetők érdeklődésére tarthat számot, hogyan fejleszthetik intézményüket a mind teljesebb inklúzió felé.  A téma feldolgozása kapcsán a résztvevők betekintést nyerhetnek a hazai pilótavizsgálat első tapasztalataiba is. 

Kiknek ajánljuk? Speciális és integráló többségi intézmények vezetőinek, vezető helyetteseinek és munkatársainak. 

12:00 – 13:00 Inkluzív intézményfejlesztési nap az iskolákban (Dr. Nagyné Schiffer Csilla, egyetemi docens) ●workshop ● Időtartam: kb. 60 perc ● Maximum létszám: 5-20 fő ● Regisztráció ● Helyszín: B/301 terem + online 

Az Inklúziós Index iskolafejlesztési program a tantestületen belüli együttműködéseket támogatja az inklúzió felé vezető úton. A módszer központi eleme az iskolafejlesztési nap, ahol az inklúzió szempontjai mentén gondolkodnak együtt a munkatársak az eddig elért sikereikről és további közös céljaikról. A műhelymunka bemutatja az inkluzív iskolafejlesztés egyes fázisait gyakorlati tevékenységek, esetek és videófelvételek segítségével és lehetőséget nyújt a kapcsolatteremtésre az érdeklődő iskolák és szakemberek között. 

Kiknek ajánljuk? Olyan szakembereknek, intézményvezetőknek ajánljuk a programot, akik érdeklődnek az inkluzív iskolafejlesztés módszertana iránt és intézményükben szívesen alkalmaznák a program egészét vagy egyes elemeit, illetve akik más intézmények fejlesztésébe bekapcsolódnának. 

10:00 – 10:30 és 11:30 – 12:00 Pedagógiai projektszeminárium – avagy gyakorlat első éveseknek? (Dr. Nagyné Schiffer Csilla, egyetemi docens és Dr. Vass Dorottea, adjunktus) ● workshop ● Időtartam: 30 perc ● Maximum létszám: 5-20 fő ● Regisztráció ● Helyszín: B/301 terem + online 

A pedagógia tantárgy elméleti oktatását már az első évfolyamosok számára az iskolák, óvodák világát a gyakorlatban feltáró aktív hallgatói munkával kapcsoljuk össze a pedagógiai projektszemináriumokon. A workshopon betekintést nyújtunk egy I. évfolyamos pedagógiai kurzusba, majd közös gondolkodásra hívjuk a szakembereket, hogy kapcsolódjanak be azokba gyakorlati feladatokba, eddigi projektmunkákba, amelyekkel szándékunk hatékonyan megalapozni a kezdő gyógypedagógus-készségeket. A résztvevők betekintést nyernek az első évfolyamos gyógypedagógus hallgatók offline és online munkáiba egyaránt. 

Kiknek ajánljuk? Ajánljuk a műhelymunkát olyan többségi közoktatási intézményekben dolgozó (gyógy)pedagógusok, intézményvezetők számára, akik szívesen bekapcsolódnának a pedagógiai alapok oktatásába azzal, hogy együttműködnek első évfolyamos hallgatóinkkal és szakmai terepet nyújtanak számukra kisebb gyakorlati feladatok elvégzéséhez óvodákban, általános és középiskolában vagy akár a szakképzésben. 

10:00 – 16:30 Tudásmegújítás – tudásbővítés (továbbképzési lehetőségek a Bárczin) (Dr. Maléth Anett, szakmai igazgató és a Gyógypedagógiai Továbbképző Központ csapata) ● egész napos tájékoztatás, tanácsadás, egyéni konzultáció ● Helyszín: A/202 terem és a „TOVÁBBKÉPZÉSI PONT” az A/204-ben ● Regisztráció

(1) 10:00 – 12:45 Plenáris tájékoztató a Bárczi aktuális és várható továbbképzési kínálatáról – Időtartam: 6*15 perc ● helyszín: A/202 + online

(2) 10:00 – 16:30 Egyéni (személyre szabott) továbbképzési tanácsadás – Időtartam: változó ● helyszín: A/204 (TOVÁBBKÉPZÉSI PONT) 

(3) 10:00 – 16:30 Kedvezményes jelentkezési lehetőség továbbképzéseinkre, csak a Gyakorlatvezetői fórumra regisztrált résztvevőknek - jelentkezési lap kitöltésével, jelentkezés benyújtásával kapcsolatos tanácsadás – Időtartam: változó ● helyszín: A/204 (TOVÁBBKÉPZÉSI PONT)

(4) 10:00 – 12:50 Pedagógus-továbbképzések akkreditációjához szükséges ingyenes szakmai tanácsadás egyéni jelenléti formában és online módon (akár előzetes e-mailes bejelentkezéssel is) 

Kiknek ajánljuk? Köznevelési, szociális és gyermekjóléti, gyermekvédelmi, ill. egészségügyi területen dolgozó gyógypedagógusoknak, pedagógusoknak, intézményvezetőknek, képzésfejlesztőknek. 

11:30 – 12:00 Tervezett közösségfejlesztés óvodákban, iskolákban (Dr. Szekeres Ágota, egyetemi docens és Horváth Endre, tanársegéd) ● tájékoztatás ● Időtartam: 30 perc ● maximum létszám:5-30 fő ●Regisztráció ● Helyszín: A/51 

A folyamatba ágyazott online továbbképzés bemutatása, az első tapasztalatok megosztása a résztvevőkkel. 

Kiknek ajánljuk? Azon kollégák jelentkezését várjuk, akik érdeklődnek a közösségfejlesztés iránt, elsősorban óvodás és kisiskoláskorú gyermekközösségekben, de kitekintünk a felső tagozat és a középiskolai korosztályra is. 

10:00 – 10:30 Robotok és tanulás (Dr. Kálóczi Szabó Csilla, adjunktus és Dr. Mohai Katalin, adjunktus) ● előadás ● Időtartam: kb. 30 perc ● maximum létszám: 10-200 fő ● Regisztráció ● Helyszín: A/19 terem + online 

Egy már lezárult Erasmus+ projekt keretében megszületett program bemutatására kerül sor, mely a különböző pszichés funkciók fejlesztését (olvasás, téri tájékozódás, kreativitás, algoritmikus gondolkodás stb.)  tűzi ki céljául ArTec robotok segítségével. 

Kiknek ajánljuk? pedagógusoknak, fejlesztő pedagógusoknak, gyógypedagógusoknak 

10:30 – 11:30 Játsszunk ZENÉT! (Varga Ágnes, tanársegéd) ● workshop ● Időtartam: 60 perc ● maximum létszám: 3-20 fő ● Regisztráció ● Helyszín: B/406 terem 

A workshop résztvevői zenés játékokon keresztül megtapasztalhatják, majd az MTA-KFKP Nyelvfejlődési Zavarok Kutatócsoport munkájának bemutatásán keresztül betekintést nyerhetnek abba, hogy a zene milyen lehetőségeket kínál a kognitív kontroll folyamatok fejlesztésére, és ez miért fontos célterület a pedagógiai- gyógypedagógiai munkában. 

Kiknek ajánljuk? Nincs szükség zenei vagy énektudásra, és nem csak a zenéhez kapcsolódó tevékenységekkel foglalkozó kollégákat várjuk. A workshop egyaránt megcélozza a gyakorló kollégákat, gyakorlatvezetőket, és intézményvezetőket. 

12:00 – 12:40 Külföldi tapasztalatszerzés Erasmus+ ösztöndíjjal (Szőke Dorottya, kari Erasmus koordinátor) ● tájékoztatás ● Időtartam: 40 perc ● Maximum létszám: nincs felső korlát ● Regisztráció ● Helyszín: A/10 + online 

Gyakorlatvezetőknek is van lehetőségük ösztöndíjjal külföldre utazni, amennyiben megbízási szerződéssel rendelkeznek az ELTE-vel. Az ösztöndíj általában fedezi az utazás teljes költségeit. 

Kiknek ajánljuk? Mindenkinek, akinek élő megbízási szerződése vagy közalkalmazotti jogviszonya van az ELTE BGGYK-val. 

10:00-10:30 Feladatkészítő alkalmazások a gyakorlatban – van élet a Learningapps-en és a Wordwall-on túl? (Dr. Virányi Anita, adjunktus) ● Időtartam: 30 perc ● Maximum létszám: 5-20 fő ● Regisztráció ● Helyszín: A/51 

30 perces drop-in session a feladatkészítő alkalmazásokról 

Kiknek ajánljuk? Azon kollégáknak, akik nyitottak az online alkalmazások használatára a munkájukban, új lehetőségeket ismernének meg és szívesen megosztják tapasztalataikat a témában. 

10:30 – 11:15 CsIIPet csapat – kortárs-tudásformálás autizmusban (Bertók Csilla, mestertanár & az MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport (MASZK)) ● előadás ● Időtartam: 45 perc ● Maximum létszám: 150 fő ● Regisztráció ● Helyszín: C/107 + online 

Az előadásban bemutatjuk a játékos aktivitásokból álló Csillagbusz Inklúziós Intervenciós Programot (CsIIP), annak fejlesztési folyamatát, valamint a kipróbálásával kapcsolatos első tapasztalatokat. A CsIIP azt a célt tűzte ki, hogy alsó tagozatos, tipikusan fejlődő gyermekek autizmussal kapcsolatos tudását formálja, illetve, hogy növelje megértésüket és empátiájukat autista osztálytársuk felé és (nem csak az autizmus kapcsán hasznos) viselkedéses stratégiák elsajátításában támogassa meg őket. 

Kiknek ajánljuk? autizmus spektrum pedagógiája szakirányon végzett gyógypedagógusoknak, iskolai integrációban dolgozó szakembereknek 


EBÉDSZÜNET (szendvicsebéd) – 12:50 – 13:50

Kérjük, ne felejtse el jelezni részvételét, amennyiben igényel ebédet.

PLENÁRIS RÉSZ – 14:00 – 15:20 ● Helyszín: C/105, Tóth Zoltán terem

14:00-14:20 Dékáni köszöntő – Dr. habil Papp Gabriella, főiskolai tanár, dékán 

14:20-14:40 A Bárczi gyógypedagógusképzésének tantervi megújulása – Dr. Márkus Eszter, egyetemi docens, oktatási ügyekért felelős dékánhelyettes 

14:40-14:50 A participatív oktatás elméleti alapjai és gyakorlata – Prof. Dr. Könczei György, egyetemi tanár, intézetigazgató (Fogyatékosság és Társadalmi Részvétel Intézet) 

14:50-15:00 Digitális támogatás autizmusban - bepillantás a DATA-rendszerbe – Bertók Csilla, mesteroktató & MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport (MASZK) 

A digitális platformon futó, autizmussal élő emberek mindennapjait támogató DATA-rendszer (Digitális Autonómia-Támogatás az Autizmus spektrumon) bemutatására kerül sor. Előadásunkban egyrészt bemutatjuk, hogy mire szolgál a webes Tervezőfelületből és mobilalkalmazásból álló rendszer, másrészt azt is, milyen módszertani-technológiai segítségek érhetők el használatának megtanulásához. 

15:00-15:10 A hosszútávú együttműködés lehetőségeinek keresése egy pedagógus mesterprogram bemutatásán keresztül –  Gasparicsné Csillag Ágnes (Mozgásjavító Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium és EGYMI), Dr. Lénárt Zoltán, adjunktus (ELTE BGGYK Gyógypedagógiai Módszertani és Rehabilitációs Intézet), Szaffner Gyula, gyógypedagógus, ügyvivő szakértő (ELTE BGGYK Dékáni Hivatal) 

Két éve zajlik annak a mesterpedagógiai portfóliónak a megvalósítása, amelynek célja a szomatopedagógiai mozgásneveléshez kapcsolódó állapotfelmérés korszerűsítése, sztenderdizálása, és ehhez kapcsolódó oktató anyag készítése. A program a szomatopedagógus hallgatók gyakorlati képzésének kérdéseiből indult ki, de ezen túlmutató előnyökkel is bír mindkét résztvevő intézmény dolgozói és hallgatói számára. 

15:10-15:20 Hortus Medicus projekt – kertterápiás képzési eszköztár kidolgozása nemzetközi együttműködéssel – Csapó Beatrix (Diverzitás Alapítvány, szakmai vezető - Incorpora mentor), Dr. Mohai Katalin, adjunktus (ELTE BGGYK Gyógypedagógiai Pszichológiai Intézet) 

A gödöllői székhelyű Diverzitás Közhasznú Alapítvány, mint konzorciumvezető, hazai, erdélyi, olasz és osztrák partnerekkel együtt kertterápiás képzést és ahhoz kapcsolódó segédanyagokat dolgoz ki egy 3 éves Erasmus+ stratégiai partnerségek projekt keretében. Az előadás során bemutatásra kerül a Diverzitás Alapítvány társadalmi felelősségvállaláson alapuló munkája, a projekt előzményei és partnerei, valamint a tervezett célkitűzések és várható eredmények.


SZAKIRÁNYOS GYAKORLATVEZETŐI FÓRUM – 15:30 – 18:00 (SZAKIRÁNYONKÉNT ELTÉRŐ)

Autizmus spektrum pedagógiája 15:30-17:00 – B/302
Személyes jelenléttel és online kapcsolódási lehetőséggel 

A szakirányos sáv főbb témakörei: Hallgatók tapasztalatainak összegzése és visszajelzés a gyakorlatvezetők felé. Hallgatók értékelésének lehetőségeinek megvitatása (szempontsorok előkészítése). Gyakorlatok tartalma, jó gyakorlatok összegyűjtése. 

Értelmileg akadályozottak pedagógiája 15:30-18:00 – B/306
Személyes jelenléttel 

A szakirányos sáv főbb témakörei: A szakirányon folyó munka bemutatása; Meghívott gyakorlóintézmények bemutatkozása; Interaktív beszélgetés a kollégákkal, melynek főbb témái a gyógypedagógusi kommunikáció, az értékelés és a gyógypedagógusi identitás. 

Hallássérültek pedagógiája 15:30-17:00 – A/51
Személyes jelenléttel és online kapcsolódási lehetőséggel 

A szakirányos sáv főbb témakörei: Új tanterv - új ismeretek, irányok? Gyakorlatok tartalma, jó gyakorlatok összegyűjtése; Gyakorlatvezetői fórum a hallgatói gyakorlatokról – tapasztalatok megosztása; Mestertanári felkészülés tapasztalatai; A gyakorlatvezetés színtereinek színei- többségi, illetve a speciális intézményekben folyó gyakorlatvezetés feladatai, a többségi tanítók/tanárok tapasztalatai 

Látássérültek pedagógiája 15:30-16:30 –A/6
Személyes jelenléttel 

A szakirányos sáv főbb témakörei: Hogyan is csináljuk együtt? - Gyakorlatvezetői fórum a hallgatói gyakorlatokról 

Logopédia 15:30-18:00 – C/107
Személyes jelenléttel és online kapcsolódási lehetőséggel 

A szakirányos sáv főbb témakörei: Képzésfejlesztés és kutatási program fejlesztése; Gyakorlati követelmények áttekintése; Páros terepgyakorlat tapasztalatai 

Pszichopedagógia 15:30-17:30 – B/206
Személyes jelenléttel 

A szakirányos sáv főbb témakörei: Új tanterv - új ismeretek, irányok; Gyakorlatokkal és útmutatókkal kapcsolatos tapasztalatok, javaslatok – fókuszok: páros gyakorlatok, egyéni és csoportos foglalkozási terv, megfigyelések tervezése és jegyzőkönyvezése, tevékenység vázlat 

Szomatopedagógia 15:30-17:30 – A/10
Személyes jelenléttel és online kapcsolódási lehetőség a sáv egy részében 

A szakirányos sáv főbb témakörei: Az elméleti és a gyakorlati képzés összefonódása a szomatopedagógia képzésen (Márkus Eszter); Hallgatókkal, gyakorlatvezetéssel, gyakorlatszervezéssel kapcsolatos élmények, észrevételek, javaslatok; Jelen félév új gyakorlatszervezési irányai, kar innovációs ötletei – visszajelzések; Hallgatók gyakorlati képzéssel kapcsolatos élményei 

Tanulásban akadályozottak pedagógiája 15:30-18:00 – B/406
Személyes jelenléttel 

A szakirányos sáv főbb témakörei: Pedagógiai tervezés workshop: Hogyan tervezzünk? Közös gondolkodás alapelvek, funkcionalitás és igények mentén 


KÍSÉRŐ PROGRAMOK

MAGYE stand 

Könyvvásár (Betűbazár Fejlesztő Könyvek és Játékok Boltja, Budapest)  

Kézműves vásár (Presidium Közhasznú Egyesület, Dombóvár)