Walter Bachmann díjasaink - 2025

Az elmúlt évekhez hasonlón a díjra 2025-ben is minden BA, MA és szakirányú továbbképzésben tanuló hallgató pályázhatott. Alapképzésről 8 hallgató, mesterképzésről 2 hallgató adta be a pályázatát. Ezúttal két szakdolgozatot javasolt díjazásra a szakmai zsűri. A díjazott szakdolgozatok készítői július 14-én, a diplomaosztó ünnepség keretében vehetik át hivatalosan is az elismerésüket.
Díjazottak
Gulya Nikoletta Mária (Gyógypedagógia BA/tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirány) (Általános Gyógypedagógiai Intézet)
Szakdolgozat címe: „Ez az élet rendje” - Fogyatékossággal élő személyek támogatott lakhatással kapcsolatos tapasztalatai
Témavezetője: Cserti-Szauer Csilla
A szakdolgozat egy kvalitatív kutatásra épül, amely a fogyatékosságtudomány elméleti keretében vizsgálja a támogatott lakhatási folyamat fejlődését. A kutatás célja, hogy félig strukturált interjúk segítségével feltárja, hogyan zajlik a civil szervezet által biztosított bérleményekben élő fogyatékossággal élő személyek támogatott lakhatásba való beköltözése. A vizsgálat részletesen elemzi a folyamat különböző szakaszait, jellemzőit, kihívásait és lehetőségeit.
A kutatás különös hangsúlyt fektet az érintett személyek narratíváira, lehetőséget adva arra, hogy saját tapasztalataik, véleményük, perspektívájuk és szükségleteik is megjelenjenek. Ezáltal a szakmai értelmezések mellett a gyakorlati tapasztalatok is teret kapnak, és az érintettek aktív szereplőivé válhatnak életminőségük javításának és önrendelkezésük érvényesítésének.
Borsodi Zsófia (Gyógypedagógia MA) (Atipikus Viselkedés és Kogníció Gyógypedagógiai Intézet)
Szakdolgozat címe: Mesterséges intelligencia a gyógypedagógiában - szisztematikus irodalmi áttekintés
Témavezetője: dr. Virányi Anita
A szakdolgozat a mesterséges intelligencia (MI) gyógypedagógiai alkalmazását vizsgálja, különös tekintettel a nemzetközi szakirodalomban megjelenő lehetőségekre.
A mesterséges intelligencia gyors fejlődése jelentős potenciált rejt magában a gyógypedagógia számára, ugyanakkor az alkalmazásával és kutatásával kapcsolatban még számos kérdés megválaszolatlan. Míg a nemzetközi szakirodalomban egyre több kutatás foglalkozik a gyógypedagógiai felhasználással, a hazai vizsgálatok száma jelenleg alacsony.
A dolgozat célja, hogy hozzájáruljon a téma mélyebb megértéséhez, és átfogó képet nyújtson a mesterséges intelligencia jelenlegi helyzetéről és jövőbeni lehetőségeiről a gyógypedagógiai kontextusban – magyar nyelven elsőként.
Ezúton is gratulálunk a hallgatóknak és témavezetőiknek!