
Gyógypedagógiai Pszichológiai Intézet
Intézetünk fő profilja az atipikus képességmintázatokat mutató, fogyatékossággal élő személyek és környezeteik pszichológiai mintázatainak és sajátos szükségleteinek feltárása, az atipikus képességmintázatok és a fogyatékosságok biológiai hátterének megismerése, ezeken a területeken az evidencia-alapú gyakorlatok előmozdítása, korszerű eszközök és eljárások kialakítása és adaptációja. Diszciplináris szempontból a pszichológia, a gyógypedagógia és a biológia mellett egyre növekvő szerepet kap az ember-technológia kölcsönhatás is. S munkánk talán legfontosabb eleme az e területeken összegyűjtött tudás átadása a hallgatók, a tudományos közösség, a gyakorlatban dolgozó szakemberek, és minden más érdeklődő számára.
Intézetünkben folyó tevékenységek, kutatások:
- Eszközfejlesztések - diagnosztikus, vizsgáló, fejlesztő, rehabilitációs eszközök és eljárások kialakítása és hazai adaptációja.
- Az atipikus kognitív és kommunikációs fejlődés jelenségei.
- Önreprezentáció, identitás és kommunikációs mintázatok atipikus fejlődést mutató és/vagy fogyatékkal élő személyeknél és környezetükben.
- Korszerű - digitális, infokommunikációs - támogató technológiák.
Elsősorban vizsgált jelenségek:
- autizmus spektrum zavarok
- diszlexia
- figyelemzavar-hiperaktivitás
- hallássérülés
- halmozott sérülésmintázatok
- látássérülés
- nyelvi és kommunikációs fejlődési zavarok.