Kutatás

Kutatás

Kutatás

Az Intézetben folyó, gyökereiben Ranschburg Pál és Szondi Lipót munkásságáig visszanyúló, sokrétű kutatási és innovációs tevékenység átfogó célja, hogy multidiszciplináris kontextusban és eszközökkel (elsősorban pszichológiai, gyógypedagógiai és technológiai eszközökkel és módszerekkel), hangsúlyozottan finom felbontásban és e diszciplínákat integrálva vizsgálja azokat a sajátos pszichológiai és viselkedéses mintázatokat, amelyek atipikus fejlődésű és/vagy fogyatékossággal élő személyeket, környezetüket, támogatási lehetőségeiket jellemzik.

Érdeklődési területünkbe tartoznak az atipikus fejlődés kognitív és biológiai alapjai, valamint azok a szocio-emocionális, nyelvi és kommunikációs mintázatok, amelyek az atipikus fejlődésű személyeket és környezetüket (család, segítő szakemberek, közösségek, intézmények) jellemzik és befolyásolják; a kutatási, felmérő-diagnosztikus, támogató és oktatási módszertanok, eszközök és technológiák, ezek pszichológiai és gyógypedagógiai alkalmazásai; az atipikus képességmintázatok és a fogyatékosságok jelenségeinek megismerésében szerepet játszó kutatási módszertanok.

Mind alap-, mind alkalmazott kutatási tevékenységünket támogatja a közelmúltban létrejött, folyamatosan bővülő eszköz- és műszerparkkal rendelkező Ranschburg Pál Kutatólaboratórium, melyet az Atipikus Viselkedés és Kogníció Gyógypedagógiai Intézettel közösen működtetünk.

Aktuális kutatásaink:

A beszédészlelés kutatása
Egyik alapkutatási területünk a beszédészlelés vizsgálata, ehhez szokatlanul hangzó szintetizált beszédformákat használunk. Arra is kíváncsiak vagyunk, hogy ezeket az eredményeket fel lehet-e használni a beszédészlelési képesség, esetleg az olvasás fejlesztésében. A kutatás vezetője dr. Jakab Zoltán.

A MASZK projekt és a MASZK kutatócsoport
Az MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport (MASZK) 2016. szeptember 1-jével kezdte meg működését, az MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Programja keretében elnyert kutatási támogatás segítségével. Alapvető célja az autizmus spektrumon lévő gyermekek és családjaik erőforrásainak és nehézségeinek feltárása; s erre alapozva célirányos, személyre szabott – elsősorban az intézményes nevelés keretein belül működő –, szakszerű ellátási formák megalapozása.