BESZÁMOLÓ AZ IDEI KUTATÓK ÉJSZAKÁJA ESEMÉNYRŐL

2022.10.11.
BESZÁMOLÓ AZ IDEI KUTATÓK ÉJSZAKÁJA ESEMÉNYRŐL
A Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar idén ismét csatlakozott az Európa-szerte megrendezett ingyenes eseménysorozathoz, melynek célja a tudomány és a kutatói életpálya népszerűsítése.
Az eseményről készült rövid beszámolók az alábbi cikkben olvashatók.

ELŐRE LÉPNI, SZABAD!? ESÉLYEGYENLŐSÉGI SZEREPJÁTÉK: WORKSHOP 

Előadók: Bányai Borbála PhD., Csabai Lucia PhD., Kondor Zsuzsa Phd., Menich Nóra PhD., Tausz Katalin professor emeritus 

A résztvevők játékos formában egy esélyegyenlőségi szerepjáték útján ismerkedhettek meg a fogyatékos személyek mindennapi életével és kihívásaival Magyarországon a Covid-19 járvány karantén indőszakát felidézve. A kiscsoportos forma lehetőséget adott a játék élményének, mélységében való átbeszélésére, a felmerülő dilemmák és kérdések kifejtésére és a közös gondolkodásra.

A program a "Social innovations in the ecosystem of formal and informal sectors supporting persons with disabilites in times of Covid-19 pandemic" című MTA pályázat keretében valósul meg.

Egyetemes tervezés formális és nem-formális oktatási terekben című workshop

A workshop új látásmódot nyújtott, és rámutatott azokra az előnyökre és hosszútávú, fenntartható megoldásokra, hogy eleve inkluzív elvek mentén (Inclusion by Design) nem csupán csak bizonyos célcsoportok, hanem az érintettek lehető legszélesebb köre számára hasznosak és hozzájárulnak, hogy minél elkötelezettebbek legyenek a tanulási folyamatokban.
A Kutatók Éjszakája 2022 programsorozat keretében, 2022.09.30-án az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karon került megrendezésre az Egyetemes tervezés formális és nem-formális oktatási terekben című workshop, mely Dr. Fazekas Ágnes Sarolta doktori kutatásához illeszkedik. A program. kis körben,hibrid formátumban zajlott, mely hozzájárult a szelesebb körű hozzáférés és részvétel biztosításához. A workshop céljainak megfelelően a résztvevők fokozatosan mélyedtek el a témában. Első körben megfogalmazták, mit jelent számukra az emberi létezés sokszínűsége, a társadalmi befogadás. Ezt követően került sor a nemzetközi szakirodalom alapján a – jelenlegi hazai gyakorlattól minőségileg eltérő – az „oktatási és tanulási környezet egyetemes tervezése” (Universal Design for Teaching and Learning Environment) néven ismert az elméleti keretrendszer közös áttekintése (Fazekas, 2018). Végül, a résztvevők röviden reflektáltak és megosztották a saját kurzusaik légkörére vonatkozó tapasztalataikat, példákat. A program átfogó célja volt, hogy teret biztosítson a résztvevői interakciókra, annak megvitatására, hogy ki milyen akadályokkal, valamint látható és láthatatlan előítéletekkel, akadályokkal szembesül az oktatási (formális és nem-formális) terekben. A workshop új látásmódot nyújtott, és rámutatott azokra az előnyökre és hosszútávú, fenntartható megoldásokra, hogy eleve inkluzív elvek mentén (Inclusion by Design) nem csupán csak bizonyos célcsoportok, hanem az érintettek lehető legszélesebb köre számára hasznosak és hozzájárulnak, hogy minél elkötelezettebbek legyenek a tanulási folyamatokban.

Játsszunk ZENÉT! workshop

A workshopon a zene mint eszköz szerteágazó felhasználhatóságába nyerhettek bepillantást a résztvevők, kiemelten bemutatva a zene szerepét a Magyar Tudományos Akadémia Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programjának keretében frissen debütált MTA-ELTE Nyelvfejlődési Zavar Kutatócsoport munkájában. 

Körünkben köszönthettünk a zeneterápia iránt érdeklődő középiskolásokat és hallgatókat, más karok témában kutakodó szakdolgozóit és olyan segítő foglalkozású szakembereket, akik a zenével történő fejlesztés praktikáinak szenvedélyes gyűjtői.

Remek hangulatú bemutatkozó kör után a zene hatásmechanizmusára, illetve annak érzelmi és kognitív aspektusaira terelődött a beszélgetés, majd ennek talaján áttértünk a kognitív kontroll folyamatok fejleszthetőségére: közérthetően, számos példával alátámasztva az elméleti hátteret. Ezt követően a gyakorlati alkalmazhatóság került a középpontba, annak legtermészetesebben, legélvezetesebben és ezáltal leghatékonyabban működő formájában: a JÁTÉKban! Játszottunk nappal és éjjel, saját hanggal és hangszerekkel, síppal és dobbal -és a sarki haragszóval-, majd élményekkel eltelt szívvel, ki-ki dudorászva vagy egy-egy ritmust mantrázva, hazavittünk magunkkal egy kis szikrát a ZENE univerzális, mágikus erejéből, 2022-ből, a Kutatók Éjszakájáról, a Bárcziról… 

Foglalkozásvezető: Varga Ágnes PhDs, ELTE-BGGYK, zeneterapeuta, gyógypedagógus.