Gyógypedagógia - értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirányú továbbképzési szak

A szakirányú képzésen végzett gyógypedagógus azokkal az emberekkel foglalkozik, akiknek

  • kognitív képességeik, megismerő funkcióik (érzékelés, észlelés, figyelem, gondolkodás, emlékezet) jelentősen eltérő ütemben fejlődnek az átlagpopulációhoz képest (az intelligenciahányadoson kívül az adaptív képességek is jellemzően érintettek)
  • és emiatt az életútjuk során folyamatos és/vagy pervazív támogatásra, kísérésre van szükségük.

Gyógypedagógiai pszichológiai szempontból a mérsékelt, súlyos és igen súlyos intellektuális képességzavart mutató személyek tartoznak a kompetenciakörünkbe, illetve azok a súlyosan-halmozottan fogyatékos személyek, akik szintén az intellektuális képességzavar adott csoportjaihoz tartoznak.

A korai fejlesztésben, óvodai nevelésben, általános és készségfejlesztő iskolai nevelés-oktatásban, továbbá egyéni és csoportos fejlesztésekben, a felnőtt szerepekre való felkészítésekben, felnőttkorban a kísérési feladatokban, továbbá az érdekvédelemben, tanácsadásban vállalhat szerepet a szakirányon végzett gyógypedagógus. A tantervben tükröződik a modern, emberi jogi megközelítés és a legfrissebb hazai és nemzetközi kutatási eredmények beépítése, kiegyenlített elméleti és gyakorlati tudást kínálva.

Az értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirány oktatói

Ardai Evelyn

Doktorjelölt, egyetemi tanársegéd

Végzettségek: gyógypedagógus (szomatopedagógia és értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirányokon), okleveles gyógypedagógus (gyógypedagógus - terapeuta)

Kutatási terület: tipikus és atipikus fejlődésmenetű személyek motoros tanulása, testtartás szabályozás, Virtuális Valóság technológia alkalmazása a gyógypedagógiában

Több, mint tíz éve dolgozom fogyatékos személyekkel. Szakmai tapasztalataimat elsősorban az egészségügyben szereztem, ahol felnőttekkel és gyermekekkel egyaránt dolgoztam. A rehabilitációs munka során legfőképp a neurológiai zavarok körében szereztem tapasztalatot. Ezt követően a kora gyermekkori intervenció rendszerében helyezkedtem el, így az alapképzésben általam oktatott kurzusok is a korai fejlesztés, a motoros fejlődés, illetve a súlyosan-halmozottan fogyatékos személyek gyógypedagógiai kísérése témakörökhöz kapcsolódnak. Munkám során a mottóm: „Bármit megkaphatsz az életben, amit csak akarsz, ha eleget segítesz másoknak megkapni azt, amit akarnak.”

Elérhetőség: ardai.evelyn@barczi.elte.hu


Dunás-Varga Ildikó

Doktorjelölt, egyetemi tanársegéd, megbízott szakirányfelelős

Végzettségek: gyógypedagógus (értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirányon), okleveles emberi erőforrás tanácsadó

Kutatási terület: fogyatékossággal élő személyek foglalkoztatása, motivációs és demotivációs tényezők

Több, mint 20 éve, akkor egy ápoló-gondozó otthonban dolgoztam, fordultam az értelmileg akadályozott felnőttek kísérése, a társadalomban elfoglalt aktív szerepük támogatásának lehetőségei felé. Szakirányú továbbképzésen 2018 óra oktatok, mind a három képzési félévben találkozom a hallgatókkal. Ezen kívül a szakirányú alapképzésben, illetve a gyógypedagógia-tanár mesterképzésben is aktívan részt veszek, továbbá a gyógypedagógus szakvizsga képzésben segítem technikailag a szakfelelős munkáját. Kutatási érdeklődésem és gyakorlati tapasztalataim főként a felnőttek világához köthetők, különös tekintettel a munka világára.

Elérhetőség: dunas-varga.ildiko@barczi.elte.hu


Horváth Sára

Szakmódszertant oktató tanár

Végzettségek: gyógypedagógus (értelmileg akadályozottak pedagógiája), okleveles pszichológus

Kutatási terület: intellektuális képességzavarban érintett felnőttek támogatása, önrendelkezés

Gyógypedagógusként elsősorban súlyosan-halmozottan fogyatékos tanulók oktatásában szereztem tapasztalatot (köznevelési és civil színtéren), pszichológusként több éve dolgozom egy alapítványnál, ahol fogyatékossággal élő felnőtteket támogatunk a pszichológia eszközeivel mindennapi életvezetésükben, elakadásaikban egyéni és csoportos formában. Az Bárczin oktatott kurzusaim jelentős része az olyan, “gyógypedagógussághoz” kiemelten fontos területeket célozza, mint a kommunikációs készségek, az önreflexió, a szakmai önismeret és identitás alakítása. Ezeknek a vezetésében nagy segítségemre van a nem formális pedagógiai megközelítésekben szerzett tapasztalatom, mely alapvetően meghatározza az oktatásról alkotott elképzeléseimet. A szakirányos kurzusokban felnőtt élethez kötődő tartalmakat oktatok, illetve az evidencia-alapúság rejtelmeibe vezetem be a hallgatókat.

Elérhetőség: horvath.sara@barczi.elte.hu


Fazekas Dorottya

Doktorjelölt, egyetemi tanársegéd

Végzettségek: gyógypedagógus, értelmileg akadályozottak pedagógiája és autizmus spektrum pedagógiája szakirány

Kutatási terület: együttnevelés, önállóság támogatás, táplálási és étkezési nehézségek gyógypedagógiai kezelése

Gyógypedagógusként főként az együttnevelés területén rendelkezem tapasztalattal, óvodai és iskolai színtéren egyaránt, ebbe beleértve az egyéni és kiscsoportos fejlesztéseket, a családdal szoros együttműködést, a pedagógusokkal való közös munkát és az intézményi környezet adaptációját is. Kiemelten fontosnak tartom az önállóság támogatását minden színtéren és életkorban. A Bárczin a kurzusaim elsősorban pedagógiai módszertani tárgyak az értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirányon. A tárgyak fókuszában a pedagógiai felmérés, tervezés és a képességfejlesztés állnak, valamint esetelemző szemináriumokat is vezetek. Ahogyan a gyakorlati munkám során is törekszem evidencia alapú gyakorlat megvalósítására, ezt a szemléletet igyekszem a hallgatóknak is átadni, a módszertani szempontokon túl, ennek etikai és emberjogi aspektusait is kiemelve. A szakirány gyakorlatért felelős oktatójaként, a szakpedagógiai gyakorlatok és az összefüggő terepgyakorlat szakmai felügyeletéért is felelek.

Elérhetőség: fazekas.dorottya@barczi.elte.hu


Barthel Betty Tünde

Mestertanár, doktorjelölt

Végzettségek: oligofrénpedagógia és szurdopedagógia szakos gyógypedagógiai tanár, okleveles szociológus

Kutatási terület: gyógypedagógusi feladatkörök a köznevelésben, tankönyvírás, mozgásfejlesztés

Tíz évig dolgoztam a gyakorlatban (ápoló-gondozó otthonban, értelmi fogyatékos személyek nappali ellátásában és értelmileg akadályozott tanulók iskolai oktatásában-nevelésében), mielőtt bekapcsolódtam az egyetemi oktatásba. A gyakorlattal való kapcsolatomat a Magyar Karszt- és Barlangkutató Társulat Verocs Szakosztályával szervezett közös túrákon tartom frissen. Kiemelten fontosnak tartom a team-munkát. A hallgatók felkészülését úgy igyekszem támogatni, hogy elég tudásuk és tapasztalatuk legyen a magabiztos pályakezdéshez és a további fejlődés igényének kialakulásához.

Elérhetőség: barthel.betty@barczi.elte.hu

JELENTKEZÉS