Logopédia mesterképzési szak (MA) bemutatása

2023.12.21.
Logopédia mesterképzési szak (MA) bemutatása
A 2021/2022. tanév tavaszi félévében új mesterképzési szakot indított az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar nappali tagozaton. A képzésre logopédia szakirányon/szakon szerzett gyógypedagógusi alapdiplomával (BA vagy főiskolai oklevél) várjuk a jelentkezőket. 2022-től a továbbiakban már a képzést az általános felvételi eljárás keretében hirdetjük (szeptemberi indulással) nappali tagozaton. A képzés szakfelelőse: dr. Kas Bence, egyetemi docens. A szakfelelős ajánlója innen érhető el.

Mi a logopédia?

A logopédia a hang, a beszéd-, a nyelvi és kommunikációs képesség és a nyelés zavaraival foglalkozó multidiszciplináris alkalmazott tudományág, egyúttal az e zavarokban érintett személyeket segítő hivatás. A logopédusok a nyelvtudomány, humánbiológia és orvostudomány, pszichológia, kognitív tudomány és a gyógypedagógia ismereteire alapozott sajátos módszertant alkalmazva végeznek evidencia alapú prevenciós, diagnosztikai, terápiás és rehabilitációs tevékenységet az érintettek kommunikációs képességeinek fejlesztése, az életminőségük javítása érdekében.

Mi a képzés célja?

A logopédia mesterszak elméletorientált, de emellett gyakorlati készségeket is nyújtó diszciplináris képzés, mely a gyógypedagógia alapszak logopédia szakirány tartalmaira építve tovább specializálja és bővíti az ott megszerzett szaktudást, lefedve a logopédiai szakterület teljes spektrumát. Célja a szakmai ismeretek rugalmas, a kliensek igényeihez illeszkedő alkalmazására, folyamatos és önálló önképzésre, kritikai gondolkodásra, tudományos kutatásra és módszertani fejlesztésre, szakmai szervezői és mentori feladatokra alkalmas logopédus szakemberek képzése. Olyan szakembereké, akik rendelkeznek a komplex hang-, beszéd-, beszélt és írott nyelvi és kommunikációs zavarok, valamint a nyelészavarok felismeréséhez, vizsgálatához és korszerű terápiájához szükséges specifikus ismeretekkel. Képesek a kommunikációs problémákat a nyelvi, pszichológiai, biológiai tényezők, valamint a kliens és környezetének szükségletei kölcsönhatásában értelmezni, ismereteiket a hang-, beszéd-, nyelvi és kommunikációs zavarok objektív megismerése, diagnosztikája valamint habilitációja és rehabilitációja érdekében minden életkori csoportban, a köznevelési és az egészségügyi és rehabilitációs intézményrendszerekben, illetve a privát szférában egyaránt felhasználni. Képesek szakmai csoportokban tervezési, módszertani fejlesztési, szervezési, irányítási, döntéshozói és mentori feladatok ellátására. Ismerik a tudományos kutatás módszereit, képesek kutatási eredményeiket írásban a tudományos publikációk stílusában megfogalmazni, kritikus tudatossággal értékelik a kapcsolódó kutatási eredményeket, mindezen képességek birtokában pedig felkészültek tanulmányaik doktori képzésben való folytatására.

Kinek a jelentkezését várjuk?

A logopédia mesterképzési (MA) szakra logopédia szakirányon szerzett gyógypedagógia szakos (BA) alapdiplomával, vagy korábban logopédia (tanár és/vagy terapeuta) szakos, főiskolai szintű gyógypedagógiai tanári, gyógypedagógusi oklevéllel lehet jelentkezni.

Milyen ismeretek sajátíthatók el?

A logopédia mesterszak főbb tartalmi elemei a következők (szakleírás):

  • a logopédiai szakterülethez kapcsolódó tudományterületek specifikus ismeretkörei, így kognitív idegtudományi, neurofiziológiai, neuropszichológiai, gerontológiai és gerontopszichológiai, neurorehabilitációs, pszicho- és neurolingvisztikai, klinikai nyelvtudományi, nyelvtechnológiai, kísérleti fonetikai ismeretek;
  • a hang-, beszéd-, nyelvi és kommunikációs zavarok, specifikus tanulási zavarok és nyelészavarok logopédiai ellátásának specifikus, emelt szintű ismeretei, különös tekintettel a fejlődési zavarok felnőttkori megjelenési formáira, a többnyelvű populációk logopédiai ellátási problematikájára, illetve a szerzett hang-, beszéd-, nyelvi és kommunikációs zavarok és nyelészavarok logopédiai rehabilitációjának specifikus ismereteire;
  • a szakértői diagnosztikai tevékenységhez kapcsolódó differenciáldiagnosztikai, eljárás-módszertani és jogi ismeretek;
  • a tudományos kutatással és a tudományosan megalapozott módszertani fejlesztőmunkával kapcsolatos ismeretek, így a tudományos kutatásmódszertan, a pszichometria, a tudományos közlés ismeretei és gyakorlati készségei;
  • a szupervíziós, szakmai szervezői, tervezési és mentori feladatokra való felkészítés ismeretei;
  • a professzionális, illetve művészi igényű hang- és beszédképzés logopédiai támogatásának módszertana.

Hol lehet elhelyezkedni okleveles logopédusként?

  • egészségügyi és rehabilitációs intézményekben
  • a felsőoktatásban
  • a köznevelésben, a közigazgatásban és a szakmapolitikában
  • a tudományos kutatásban és a tudásfejlesztésben
  • privát szférában

Hol lehet továbbtanulni az MA képzés után?

Mesterképzésben szerzett oklevéllel bármely doktori iskolába lehet jelentkezni. A logopédiai tudományos kutatás tématerületéhez szorosan kapcsolódik a BME TTK Pszichológia Doktori Iskola (Kognitív tudomány témakörben), az ELTE BTK Nyelvtudományi Doktori Iskola Alkalmazott Nyelvészet Program, illetve az ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola Gyógypedagógia Doktori Programja.

Felvételi információk

A részletes felvételi információk ezen a felületen olvashatóak.

Idegennyelvi követelmény

A mesterszak kurzusainak szakirodalma nagyrészt angol nyelvű tankönyveken, folyóiratokon alapszik, így a képzés elvégzéséhez alapvető fontosságú az angol nyelvű szakszöveg-feldolgozásra alkalmas nyelvtudás.  

Képzési forma és munkarend

A képzés nappali tagozatos formában indul, a heti óraszám hozzávetőlegesen 20 óra.
Képzési idő: 4 félév (120 kredit).

Finanszírozási forma

A szak állami ösztöndíjas és önköltséges formában indul.

Elérhetőségek:

ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Tanulmányi Hivatal

1097 Budapest Ecseri út 3.

Telefon: (06-1) 358-5500

Email cím: felveteli@barczi.elte.hu

Weboldal: www.barczi.elte.hu