Gyógypedagógia - szomatopedagógia szakirányú továbbképzési szak

A szomatopedagógia a gyógypedagógia egyik szakterülete, amely a mozgáskorlátozott és/vagy halmozottan fogyatékos személyek fejlesztésével, terápiájával, nevelésével, oktatásával és társadalmi integrációjával foglalkozik minden életkori szinten. A szomatopedagógia a mozgásnevelést, a kommunikáció támogatását és a fogyatékos személyek kognitív funkcióinak fejlesztését komplex oktatási programba/tanulási folyamatba foglalja. 

A hallgatók átfogó ismereteket szereznek a mozgásrendszer felépítéséről, működéséről, zavarairól, a mozgáskorlátozottság és a halmozott fogyatékosság hátteréről, a rehabilitációs és fejlesztési módszerekről, valamint a különböző technikai és kommunikációs segédeszközökről. Megismerkednek a fogyatékossággal élő emberek fejlődését támogató elméletekkel, a nevelési, oktatási, fejlesztési és rehabilitációs célokkal, illetve a speciális oktatás és adaptált testnevelés alapjaival. 

A szomatopedagógia szakirány vezetője

dr. Márkus Eszter

Egyetemi docens

Kutatási és oktatási terület: A gyógypedagógia szakon az intézményrendszerek témakörét oktatom, a szomatopedagógia szakirány felelőseként összefogom a szakirány oktatási tevékenységét, azon belül a súlyosan-halmozottan fogyatékos (magas támogatási szükségletű) személyek gyógypedagógiai fejlesztésével, nevelésével, oktatásával, támogatásával továbbá a mozgáskorlátozott személyek kommunikációjának támogatásával kapcsolatos elméleti és gyakorlati tárgyakat oktatom. Emellett a BGGYK illetve az ELTE további képzéseiben is tanítok különböző témákat. Fő kutatási területem a súlyosan-halmozottan fogyatékos személyek gyógypedagógiájához köthető, de a köznevelési intézményrendszerekkel illetve a gyógypedagógusképzés, szomatopedagógusképzés alakulásával kapcsolatban is szívesen kutatok.

Szakmai gyakorlati tapasztalatomat elsősorban súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekek, fiatalok és felnőttek korai fejlesztésében, nappali ellátásában, tartós bentlakást nyújtó intézményében szereztem. Emellett számtalan szakmai projektben vettem részt az elmúlt 34 évben. Kiemelten fontosnak tartom a fogyatékos személyt nevelő családok segítését, a kliensek, a szülők és a gondozók partnerként történő bevonását a gyógypedagógiai folyamatokba. Számomra a kommunikáció az élet minden területén nagy jelentőséggel bír, a hangzó beszéddel nem kommunikáló személyekkel történő kommunikációs módok megtalálásától a szakmai team-ben zajló szakmaközi kommunikációig. „Megérteni” és „megértve lenni” a gyógypedagógiai folyamat minden résztvevője számára lehetővé teszi az önrendelkezést és a személy- és szükségletközpontú folyamatban történő aktív részvételt.

Elérhetőség: markus.eszter@barczi.elte.hu

 

JELENTKEZÉS